Thuiswerk verhoogt afstand tussen werknemers en IT-afdeling

Thuiswerk verhoogt afstand tussen werknemers en IT-afdeling

Sinds het begin van de epidemie werken we steeds vaker thuis. Daarbij is het belangrijk dat je als werknemer snel en gemakkelijk een beroep kunt doen op de IT-specialisten van het bedrijf, al is het maar om het risico op cyberaanvallen te beperken.

Helaas ervaren veel werknemers bij het thuiswerken een gebrek aan goede IT-ondersteuning.

Een van de grootste risico’s voor een organisatie is dat werknemers tijdens het thuiswerken niet of te laat de hulp van de IT-afdeling inschakelen wanneer zich een probleem voordoet.

Dit verhoogt namelijk de kans op cyberaanvallen, zeker omdat je als werknemer niet altijd gebruikmaakt van de professionele firewalls van een bedrijf.

Maar liefst 30 procent geeft in een wereldwijd onderzoek van KnowBe4 Research aan niet op voldoende ondersteuning te kunnen rekenen.

De IT-afdelingen krijgen door het vele thuiswerk veel meer vragen en problemen te verwerken dan vroeger, terwijl ze vaak geen extra middelen en personeel kregen.

Prioriteit aan cyberveiligheid

Het onderzoek toont aan dat bedrijven prioriteit moeten geven aan IT-beveiligingstrainingen en ervoor zorgen dat werknemers zonder schroom een beroep kunnen doen op de IT-afdeling.

Zo bevestigt ook Kai Roer, directeur van KnowBe4. Vandaag is deze afstand tussen werknemer en IT-afdeling vaak te groot en heerst er onvoldoende onderling vertrouwen. Bovendien is er vanuit het management vaak te weinig aandacht voor cyberveiligheid, wat het risico op beveiligingsproblemen vergroot.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email